بلاگ

انواع لامپ های رایج

در این بخش، چند نوع لامپ را معرفی می‌کنیم که استفاده از آن‌ها رایج‌تر است.

لامپ رشته‌ای

«لامپ‌های رشته‌ای» (Incandescent Bulbs) همان لامپ‌های معمولی و سنتی هستند. در یک لامپ رشته‌ای، رشته‌ای از تنگستن وجود دارد و هنگامی که جریان از آن عبور می‌کند باعث درخشش آن می‌شود و لامپ را اصطلاحاً روشن می‌کند. رشته تنگستن توسط خلأ یا گاز نیتروژن احاطه شده است. این لامپ‌ها در اندازه‌ها و اشکال مختلف در دسترس هستند. در لامپ‌های رشته‌ای، جریان ناگهانی باعث گرم شدن و سوختن رشته می‌شود. این‌ لامپ‌ها تنها ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت کار می‌کنند و اتلاف انرژی زیادی دارند.

لامپ رشته‌ای
لامپ رشته‌ای

لامپ‌های رشته‌ای از زمان اختراع رایج‌ترین نوع لامپ‌ها در ساختمان‌ها بوده‌اند و اخیراً فناوری‌های جدیدتری، از جمله LED، لامپ‌های فلورسنت و… جایگزین آن‌ها شده‌اند.

لامپ فلورسنت

«لامپ‌های فلورسنت» (Fluorescent Lamps) که به لامپ مهتابی نیز شهرت دارند، پیچیده‌تر از لامپ‌های رشته‌ای هستند. در این لامپ‌ها، یک لوله فلورسنت بین کاتدها وجود دارد. لوله از جیوه و سایر گازها پر شده است و عبور جریان، سبب تابش در آن‌ها می‌‌شود. پوشش فسفر در بیرون انرژی تابشی را به نور مرئی تبدیل می کند. لامپ‌های فلورسنت، نسبت به لامپ‌های رشته‌ای، انرژی کمتری برای تولید همان میزان نور استفاده می‌کنند و دوام بیشتری نیز دارند. البته به دلیل لزوم پر کردن آن‌ها از جیوه، دفع و انهدام این لامپ‌ها کمی دشوار است و باید با رعایت نکات ایمنی انجام شود.

لامپ فلوئورسنت
لامپ فلورسنت

لامپ فلورسنت فشرده یا CFL

لامپ‌های فلورسنت فشرده (Compact Fluorescent Lamps) یا CFL، برای جایگزینی لامپ‌های رشته‌ای در خانه‌ها و ساختمان‌های تجاری طراحی شده‌اند. لامپ‌های CFL‌ بر اساس عملکرد لامپ‌های فلورسنت کار می‌کنند و به ازای تولید میزان نور مشابه، توان کمتری مصرف می‌کنند. این لامپ‌ها، شامل چند حلقه لوله‌ای پر از جیوه هستند و شباهت زیادی به لامپ رشته‌ای دارند.

لامپ فلوئورسنت فشرده
لامپ فلوورسنت فشرده

در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای، لامپ‌های CFL دارای طول عمر بیشتر تا 10000 ساعت بوده، از نظر مصرف انرژی بهینه‌تر هستند و درخشندگی بالاتری دارند. اما، مانند لامپ‌های فلورسنت عادی، دفع مواد جیوه‌ای آن‌ها با چالش مواجه است.

لامپ هالوژن

«لامپ‌های هالوژن» (Halogen Lamps) نسخه بهبود یافته‌ لامپ‌های رشته‌ای هستند که در آن‌ها، رشته تنگستن با یک پوشش شفاف پوشانده می‌شود. دلیل نامگذاری این لامپ، این است که در آن مقدار کمی هالوژن با یک گاز بی‌اثر وجود دارد. گاز بی‌اثر باعث افزایش روشنایی و طول عمر لامپ و در نتیجه زیاد شدن کارایی و درخشندگی آن می‌شود. این لامپ‌ها نسبت به لامپ‌های رشته‌ای از نظر اندازه کوچک‌تر هستند.

اشتراک گزاری:
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
Share on telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *